Workshop ‘Lezers maak je samen’ – De Schoolbrug

  12 september 2024

Wil je ouders betrekken bij het (voor)lezen en het verhalen- en boekenplezier van jouw leerlingen? Tijdens onze open workshop ‘Lezers maak je samen’ op 16 oktober krijg je meer inzicht in de rol die ouders kunnen spelen bij de lees- en boekenmotivatie van hun kind, de drempels die ouders ervaren en hoe je daar als school op kan inspelen. We bekijken wat je op schoolniveau én als leerkracht op de klasvloer kan doen om ouders mee te nemen in dit gedeeld verhaal.  

Praktisch

Wanneer? 
Woensdag 16 oktober 2024 van 9u-12u. Ontvangst van 8u30-9u00, afronding 11u30-12u00. 
Waar? 
Bij DocAtlas op de campus Thomas More Sint-Andries (Sint-Andriesstraat 2, 2000 Antwerpen) in lokaal 2.19 (op de 2de verdieping). 
Voor wie? 
Deze workshop richt zich op klasleerkrachten, zorgleerkrachten, beleidsondersteuners en directie. 
Plenair deel voor iedereen, nadien opsplitsing klaspraktijk (leerkrachten) en schoolbeleid. 
Prijs: 
€15 per persoon. Kom je met een andere collega van dezelfde school? Dan betaal je samen €25. 
Inschrijven: 
Inschrijven via dit formulier: https://forms.gle/nDTXtx6UJpv5rRXF6  

Inhoudelijk

De kans dat een kind uitgroeit tot lezer wordt vijf keer zo groot als ouders een actieve leesopvoeding voeren. Meer dan reden genoeg om ouders tot bondgenoot te maken als het over (prenten)boeken en (voor)lezen gaat.

In deze workshop bekijken we wat je als leerkracht kan doen om ouders aan te moedigen om binnen hun mogelijkheden hun kinderen warm te maken voor boeken én welke invloed je daarop kan uitoefenen met het schoolbeleid.

We starten met een gezamenlijk luik waarin we kort duiden waarom het belangrijk is om hiervoor samen te werken met ouders. Uit de meest recente PIRLS-resultaten blijkt dat slechts 1 op 3 bevraagde leerlingen thuis een groot aanbod boeken ter beschikking heeft. Daarnaast is het aandeel ouders dat niet graag leest in Vlaanderen groter dan in andere landen. Vlaamse ouders doen in vergelijking ook minder taalstimulerende activiteiten met hun jonge kinderen.
Na de inleiding splitsen we op in twee groepen.

Als leerkracht spit je eerst samen uit wat ouders thuis kunnen doen en wat het verschil is met jouw rol als leerkracht. Daarna duiken we de praktijk in. Je krijgt handvaten, je maakt kennis met een ruim aanbod materialen die geschikt zijn voor gezinnen ongeacht hun ervaring met boeken, opleidingsniveau of alfabetiseringsgraad en oefent actief een aantal methodieken.
In de andere groep zoomen we in op voorwaarden op schoolniveau. We hebben het over realistische verwachtingen, ouders in je leesbeleid, schoolafspraken en visie. Je krijgt concrete methodieken mee die je met het hele schoolteam kan toepassen, snuistert in materialen en verkent concrete handvaten.
In het laatste halfuur van de voormiddag kan je snuisteren in de collectie van DocAtlas of met ons de samenwerkingsmogelijkheden bespreken.

Begeleiding

Eefje Raets en Siel Vienne zijn beide projectmedewerker bij De Schoolbrug. Ze werken samen met Antwerpse scholen aan het partnerschap tussen school en ouders. Meer specifiek begeleiden ze scholen in hun partnerschap met ouders rond leesbevordering. Ze geven workshops over een positief (voor-)leesklimaat thuis, begeleiden voorlezers aan huis bij gezinnen en organiseren samen met leerkrachten activiteiten voor ouders.

Tarik AtacWorkshop ‘Lezers maak je samen’ – De Schoolbrug